THAILAND 7 JANUARI - 4 FEBRUARI

Här kommer en liten sammanfattning av tiden i Thailand. Detta är enbart bilder från min GoPro så det finns en hel del fler som kanske dyker upp så småningom:
Den 7 januari i år var det dags. Våran Asienresa skulle börja. Jag, Linnea, Pauline, Victoria och Sofia satte oss på ett tåg till Arlanda för att sedan ta flyget till Thailand. Vi mellanlandade i Bangkok innan vi tog flyget till ön Koh Samui på den östra sidan av Thailand.
Här är vi första dagen på Koh Samui, otroligt bleka men väldigt glada. På Koh Samui spenderade vi den mesta tiden på stranden i hopp om att få lite färg. Det var även på denna ö som vi träffade på våra kära Umeå-killar som vi spenderade många dagar tillsammans med. Vi gick även ut en kväll vilket blev en ganska udda men väldigt rolig kväll som slutade med nattbad i ett kolsvart hav med enorma vågor. Vi var på denna ö i tre dagar innan vi tog båten över till ön Koh Phangan

När vi kom fram till denna ön hade vi otroligt svårt att hitta boende. Jag, Linnea och Sofia gick runt och letade i flera timmar medan Victoria och Pauline satt på stranden och vaktade våra tunga väskor. Tillslut fick vi ett rum bredvid Umeå-killarna vilket var otroligt kul. På denna ö var vi i 5 dagar och en utav dom dagarna hyrde vi moppar och åkte runt hela ön. Det var otroligt mysigt och så himla kul att vi verkligen fick se hela ön. Vi åkte och kollade på djur (krokodiler, elefanter, ormar, apor mm), vi gjorde även ett försök till att hitta ett vattenfall, dock utan resultat heh. Vi stannade även och käkade lunch på ett jättefint ställe och avslutade hela dagen med att kolla på solnedgången vid en hamn. Det var på denna ön det omtalade Full Moon Party't var. Det var uppladdning flera dagar i förväg och vi stod och dansade på stranden under världens finaste himel och var lyckliga som aldrig förr.

Efter Koh Phangan åkte vi till ännu en ö och denna vid namn Koh Tao. Detta är helt klart en favoritö. Denna ö var så himla mysig och fin. Det fanns i stort sett bara en gata som låg precis vid stranden fylld med restauranger, barer, affärer och hotell. Det var här jag och Sofia tog våra dykarcertifikat och det är det absolut bästa jag har gjort i hela mitt liv. Kursen innehöll teori och totalt 4 dyk, två på 12m och två på 18m djup. När vi hade klarat certifikatet firade vi det med utgång, liksom många andra dagar. Vi gjorde öven en dagsutflykt till en jättefin strand på en ö precis bredvid Koh Tao. Detta var det sista stället som vi alla var samlade tillsammans med alla umeå-killar.

'
Efter att vi hade spenderat 1 vecka på Koh Tao åkte vi till Phi Phi som ligger på den västra sidan av Thailand. Vi gick även från att vara 5 personer till 3 då Victoria och Pauline började sin resa hemmåt. På denna ö åkte vi iaf runt bland olika stränder, gick upp till en viewpoint, festade en del, paddlade till monkey beach mm. Vi stötte även på våran första motgång då vi hittade en kackerlacka i sängen när vi skulle sova. Den kvällen slutade iaf med att vi gick till våra skånska kompisar och trängde ner oss i deras dubbelsäng, haha. Vi var även till en sk. "tsunami memorial park".

Sista stoppet i Thailand var paradisön Koh Lipe. Här var det kristallklart vatten och väldigt bra väder. Detta blev ett lugnt men väldigt bra avslut på Thailandsvistelsen. Dagarna spenderades på stranden och på kvällarna spelade vi kort eller så hängde vi på någon strandrestaurang. En kväll fick vi för oss att motionera lite på stranden och det slutade med att vi spelade fotboll med ett gäng fulla thailändare vilket var otroligt roligt och minnesvärt.

Detta är alltså en sammanfattning av den första månaden på resan. Bilder från Malaysia, Singapore och Bali kommer så småningom. Den 4 februari lämnade vi iaf Thailand för andra äventyr i Malaysia, men mer om det sen. Puss!